Thursday, March 19, 2020

Program Daurah Kitab & Malam Cinta Rasul.

Program Daurah Kitab & Malam Cinta Rasul bersama Habib Faqeh Muqaddam & Syekh Abu Zaki As-Singafuri, 14 Mac 2020 (Sabtu) Bersamaan 19 Rejab 1441h, Masjid Tokku Paloh.


Alhamdulillah, dengan izin Allah buat pertama kali nya selepas aku menamatkan zaman belajar aku, diberi kesempatan untuk menjadi salah seorang daripada urusetia @ sukarelawan untuk satu program iaitu Program Daurah Kitab & Malam Cinta Rasul yang telah berlangsung minggu lepas. 


Program ini telah julung kalinya dianjurkan oleh AHBAB AS-SOFA yang baru sahaja ditubuhkan yang menampilkan Ustaz Syed Hafiz Ikram sebagai pengasas pertubuhan itu. Beliau juga merupakan mudir & pengajar di Pusat Pengajian Tahfiz & Tarbiah Ribat As-Sofa, Terengganu yang merupakan salah satu daripada Pusat Pengajian Tahfiz & Tarbiah di Terengganu. Program ini juga merupakan satu usahasama Ahbab As Sofa bersama  Briged Sukarelawan Syabab Terengganu.

Ustaz Syed Hafiz Ikram
Ayoh Zin (mohon sedekahkan Al-Fatihah kpd arwah -dibaca)

Sukarelawan Syabab Terengganu : Badan sukarela bukan kerajaan yang ditubuhkan atas nama khidmat komuniti. Berpusat kepada platform untuk belia berinteraksi dan beraktiviti. Badan ini terbuka kepada semua.

Meeting Program 

So, kepada belia-belia yang berminat untuk menyertai team Sukarelawan Syabab Terengganu, anda semua boleh lah LIKE PAGE facebook Sukarelawan Syabab Terengganu -click sini-

Untuk yang nak tahu lebih lanjut berkenaan Ribat As-Sofa, korang boleh tgk youtube Dokumentari TV- Legasi Anbiya dimana Ribat As-Sofa pernah ditayangkan di Rancangan Syahadah, RTM 2019. -Click Sini-

Untuk pengetahuan juga, Program ini terbuka kepada semua samada pelajar tahfiz, para ustaz & ustazah, penduduk sekitar mahupun siapa sahaja yang ingin menyertai program ini. 

Bagi program pertama iaitu sesi Daurah Kitab Al-Habib Mohammad bin Abdulrahman As-Saggaf bersama Habib Faqeh Muqaddam, antara pengisiannya adalah :-
  1. Tuntutuan dakwah kepada seluruh masyarakat.
  2. Kekeliruan dan salah faham masyarakat terhadap dakwah.
  3. Kelebihan, faedah & teknik dakwah secara fardhiah (individu).
  4. Adab serta akhlak seorang dai/

Penerangan oleh Habib Faqeh Muqaddam sangat santai dan mudah difahami. Beliau berjaya mengkhatamkan kitab ini setelah kira-kira dari jam 9 pagi sehingga 4 ptg berlangsungnya sesi ini (disertai waktu rehat,solat & sesi soal jawab).

Manakala bagi sesi malam pula, program ini disusuli dengan Malam Cinta Rasul & Tausiah jemputan iaitu Syeikh Abu Zaki As-Singafuri. Malam cinta rasul ini turut diserikan dengan alunan maulid oleh Pelajar Pondok Darul Muhajirin, Bukit Jong Terengganu. 

Alhamdulillah, program ini berlangsung dengan jayanya. Dihadiri oleh ramai muslimin & muslimat samada dari pusat pengajian setempat, penduduk sekitar, peserta yang jauh datang dari luar kawasan (samada luar Terengganu mahupun luar Kuala Terengganu). 

Kat bawah ni aku sediakan link-link LIVE sepanjang program.

Sesi 1 : Daurah Kitab
Sesi 2 : Daurah Kitab
Sesi akhir & soal jawab :  Daurah Kitab
Sesi Malam : Maulid & Tausiah

Terima kasih yang tidak terhingga kami ucapkan kepada semua yang telah menjayakan Program ini. Moga segala ilmu, ukhuwah, pengalaman & nasihat dapat diperolehi disamping berkat, ganjaran pahala & redho dari-Nya. In Sya Allah.

Untuk maklumat lanjut @tahu aktiviti berkenaan Ahbab As Sofa, Sukarelawan Syabab Terengganu, boleh layari link-link kat bawah ni :-

Instagram : Ahbab As Sofa 
Facebook  : Ahbab As Sofa

Terima kasih juga buat Sukarelawan Syabab Terengganu, kerana telah memberi peluang kepada aku untuk berkhidmat bagi program ini walau hanya kecil bantuan yang aku dapat berikan. By joining this program, i love to take some words from Habib Faqeh Muqaddam iaitu "walau sekecil-kecil apapun khidmat kita untuk jalan Allah, Insyallah Allah akan bagi 'bahagian' kita."


19 Mac 2020,
11.11 pm,
Baiti,
Hari Ke-2 Perintah Kawalan Pergerakan Covid19 ,
Terengganu.

No comments:

Post a Comment