Wednesday, January 27, 2021

Temuduga Penolong Pustakawan & Pembantu Pustakawan (S29 & S19)

 16 DISEMBER 2020 (RABU)

Alhamdulillah, setelah lama jari jemari tidak menari diatas papan kekunci untuk mecalit sedikit kisah yang ingin dikongsi, harini usahakan diri untuk menulis. Maaf andai ada yang ternanti, lega andai diri ini dapat membantu sedikit sebanyak pembaca yang ingin mengetahui point-point yang bakal dikongsi. Moga bermanfaat. Insyallah.

Alhamdulillah, setelah kali ke-2 memohon jawatan yang bersesuaian dengan degree ku di organisasi yang sama, aku BERJAYA dipanggil untuk sesi TEMU DUGA bagi 2 JAWATAN. Alhamdulillah, gembira bukan kepalang. Organisasi yang selalu aku kunjungi waktu zaman kecil, zaman sekolah, waima sudah habis degree, memanggil aku untuk temuduga. Tempat harapan dan impian aku. Alhamdulillah, berjaya atau tidak, itu kisah lain (walaupun sangat sangat berharap.) - Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Terengganu (PPAT)


Sumber : Google

16 DISEMBER 2020 (RABU) - 10.30am

Aku datang awal, takdelah awal mana. 10am. Waktu biasa  temuduga dinyatakan "datang awal at least setengah jam awal." So bila tiba di sana, aku mencari Pusat Bahasa. Aku tak susah mencari, kerana sudah terbiasa. Dari sekolah rendah sehingga zaman kerja, aku selalu datang sini untuk pinjam buku. Setibanya aku kat sana, ramai dah yang memenuhi. Aku cuak. Dalam hati cakap "ehh, lewat sangatt ke aku?". Aku duduk dan bertanya, rupanya :-

Sesi temuduga untuk pagi tadi masih tak habis, and baru duatiga yang sesi sama aku yang duk tunggu dah. Aku lega. 10.30am, dipanggil masuk by group. Nama aku, group terakhir, group 5 with 4 members. Semua perempuan. Kami dikehendaki tunggu turn & beberapa taklimat untuk kami. Cara masuk, susunan kedudukan dan beberapa info lagi.


Suasana ketika menunggu

Lama tunggu. Makin lama tunggu, cuak. Dahlah kebanyakkan nya mmg dari background kerja library dah. I mean dari luar terengganu nak pindah ganu, kerja library swasta, pernah ber-praktikal kat PPAT. Lagi akuu cuakkk.

Masing-masing yang dah sudah, kebanyakkannya bagitahu kami, cerita kat kami yang masih menunggu turn, apa soalan, siapa panel, situasi macamana. Aku makin cuak. Serious. Jenis aku, takleh tunggu lama and takleh dengar orang cerita pengalaman dia on the spot like that. Aku jadi overthinking and otak aku akan bercelaru.


Sumber : Google

Around 1 PM group kami dipanggil. Sedikit gabungan ahli group 4 &5 memandangkan dah lambat and untuk sesi petang ada lagi, so tambah satu ahli baru. 

SESI TEMUDUGA.

Ada 5 panel kesemua. Terdiri dari pengurusan PPAT sendiri & juga wakil SUK Terengganu. Aku Dikedudukan no 3. Jawapan tak kisah dari siapa, tak ikut turn. Tapi Alhamdulillah, groupmates kami takdak yang jenis nakk kautt semuaa dia cakap. Semua bagi ruang and peluang and semua dapat cakap. Thanks groupmates ! :)

Antara inti pati dan soalan yang dikemukakan kepada kami -

1.Diminta perkenalkan diri. Masa ni, masing-masing dah mula 'jual diri' 

- Jual disini bermaksud, start cerita pengalaman and apa kelebihan diri masing-masing. Time ni semua cerita lah projek-projek yang pernah mereka jalankan, kerja mereka and relate-kan dengan keadaan perpustakaan.

2. Dalam situasi sekarang (Covid-19) dimana semua tak boleh pergi perpustakaan, macamana nak attract orang ramai untuk masih menggunakan dan tak melupakan perpustakaan.

- Ni, kebanyakkan yang jawab buat pertandingan bercerita bersama ahli keluarga, pastu post secara maya ke perpustakaan, buat kuiz online, buat macam 'explorace' cari bahan guna OPAC perpustakaan etc.

3. Covid 19, semua online. Apa masalah utama kalau buat aktiviti secara maya @ online and how to overcome ?

- Line internet slow, Respon dari Library website lambat, Org awam tak tahu guna website, tak pandai cari buku secara online, tak pandai cari info secara sendiri. So cara overcome, pihak library buat lah video sehari satu video ke, seminggu satu video ke, tunjuk cara cari buku online, buat story pasal library, etc.


4. Macamana pemilihan buku untuk sesuatu perpustakaan dijalankan.

- Memang kebanyakkan jawab - based on author yang diminati ramai, ask lecturer, users. Tapi kat sini aku ingat, panel ada cakap. 

"Kita pernah pilih buku based on author tu famous and ramai remaja suka karya dia, but at the end, bila kita try baca buku dia sebelum pilih untuk dijadikan bahan perpustakaan, kita dapati hasil karya author tu mempunyai terlampau banyak unsur lucah, tak elok. Ni masalah utama bila kita follow the reader's punya pemilihan author."

Aku rasa 4 soalan tu je yang ditanya, tapi sesi perbincangan panjang. Mungkin sebab panel ada yang cuba 'membangkang' jawapan setiap ahli dan nak tengok feedback kami. Mungkin nak tengok, cara kita menjawab bila idea kita dibangkang dan tak diterima.

SELESAI.

menunggu

Antara soalan-soalan dari group lain yang diaorang share.

1. Apa itu integriti and apa situasi dalam perpustakaan yang melibatkan integriti.

2. Antara bahagian dalam perpustakaan yang mana melibatkan intergriti.

3. Apa aktiviti yang sesuai untuk attract orang datang  library (yang working parents).

4. Pasal system pun ada jugak dia tanya. Satu soalan je, tapi aku lupaa ahh pasal apa. adui, sorry.

Itu sajalah sedikit pengalaman aku untuk temu duga dua jawatan ni. Moga sedikit-sebanyak membantu korang semua yang nak pi temuduga untuk jawatan ni. Walau bukan sama, tapi at least korang ada lah sedikit gambaran and preparation kemungkinan soalan kan? Aku before gi temuduga, aku suka baca pengalaman-pengalaman orang yg dh pergi temuduga untuk jawatan yang sama. Dari situ, kita boleh study tau kemungkinan jawapan dan soalan dia :) Tak salah prepare walau tak mungkin soalan sama kan? :)


28 Januari 2021,
1.15pm,
Baiti Jannati,
Terengganu.

5 comments: