Sunday, February 2, 2020

Pra Temu Duga Pustakawan (Gred S41)

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Illahi kerana memberi peluang kepada aku, untuk pertama kalinya  dapat melayakkan diri ke Pra Temuduga Pustakawan Gred S41 which is my jawatan untuk degree. Alhamdulillah, dapat layak tu pun dah cukup happy dah. Around 2 days before hari temuduga, aku dapat email. So in quickly, I'll prepare everything :- file, study website, study notes zaman degree dulu (sbb aku tahu, this interview will be tough. Jawatan S41 kot....haha aku cuak doe!)

Tujuan aku tulis ni saje untuk share pengalaman, untuk adik2, sape sape yg bakal ke IV jawatan ni kan sbb when I google-ed before interview sbb aku mmg suka baca pengalaman org2 lain yg pernah pi IV jawatan ni, seriously satudua je aku jumpa! mujur aku ade join group SEMBANG PUSTAKAWAN kat fb, so mcm ade jugak lah dpt info byk kat situ (psss : please, go and join that group) click here to join

Untuk PRA TEMU DUGA PUSTAKAWAN kali ni, aku dapat yang kat TERENGGANU (yeay! di negerikuuuu) & tempat aku berpraktikal dulu (double yeay ! : if jawatan ni, takdelah risau dari segi suasana, staff sbb dah biasa haha)

INFO PRA TEMUDUGA PUSTAKAWAN GRED S41 :

Tarikh : 15 JANUARI 2020 (RABU)
Masa : 8.30 pagi - 4.30 petang
Sesi : ada 3 sesi

Sesi Pertama : 8.30 am - 9.30 am : Ujian Kecergasan
Sesi Kedua   : 10.30 am - 12.30 pm : Ujian Bertulis
Sesi Ketiga   : 2.30 pm - 4.30 pm : Temu Duga

Done. dulu tak secantik sekarang. Ya, background belakang.

SESI PERTAMA : UJIAN KECERGASAN ; Kompleks Sukan Tengku Muhammad Ismail,UMT

Seawal 8 pagi aku sampai, tapi takdelah terus pi sana. Just rileks rileks dalam kereta. Bila semua panggil, ade sesi register kehadiran, briefing. Time ni lah kami mula berkenal-kenalan. Aku tgk dalam list sepatutnya 20 orang candidates, tapi yg hadir only 14 orang. Aku cuak bila tgk masing-masing jenis pandai bercakap, pastu semua dah bekerja (dalam bidang library jugak. Ada yg librarian, ada yang assistant, ada swasta, ada tetap & ada kontrak) tambah cuak aku je yg lari bidang & takde pengalaman. hahaha. then kami diarahkan untuk pusing track larian Kompleks Sukan tu sebanyak 3 round with 6 minutes. kami like "whattttt? dah lamaa tak berlari..." haha, and alhamdulillah aku berjaya menghabiskan 3 round with 10 minutes and 8 second. dapat yg ke 8 daripada 14 orang. (ok tak? ahhaha) Seorang give up tengah pusingan kedua. hahaha.

Sesi briefing


Semput doe. Keesokkan tu seriously kaki aku sakit gilaaa. tak pernah rasa macam ni. Takleh gerak terus kaki. Terbaring 2 hari, tidur pun kaki takleh gerak-gerak. SAKIT YANG AMAT. haha padah tak warm up dulu plus lama tak jog ditambah rasa pi berlari direct 3 round. PADAM MUKA KAU WAHAI DIRI SENDIRI hahaha.

Sedikit kenangan


SESI KEDUA : UJIAN BERTULIS ; Bilik Mesyuarat Perpustakaan Sultanah Nur Zahirah

Yang ni best. Ujian bertulis kali ni dibuat kat library tempat aku praktikal dulu. Yeay, dapat jumpa staff staff PSNZ and alhamdulillah, mereka still ingat aku. Apa lagi, sembang lah dulu. hehe. Taknak story panjang.

Setibanya kami kat dalam bilik, kami diberi KERTAS-KERTAS SOALAN & KERTAS-KERTAS JAWAPAN berserta BOOKLET SUBJECT HEADING. Banyak gais, banyak helai. pening tgk. hahaha. Kami dimulakan dengan sesi briefing & semak kertas. Ujian bermula.

Ujian Bertulis mengandungi 2 Section. 

Section A : Ada 10 Soalan, kena jawab 7 soalan.

Soalan terdiri daripada jenis soalan Terms Definitions, listing, opinion, general. Ada yang kena hurai duatiga ayat. Ada yang just list, ada yang aku buat petak (sbb nk differentiate dia). Tapi ade part macam aku blur, sebab selalu study in english. Bila soalan dia Malay-kan so macam awkward for me. Soalan tu pasal bersekutu ape entah. Lupa. haha - my bad actually. So, korang kena biasakan diri in malay and english terms. haha

Terms: Shifting, Shelving, Stock Tape, Shelf Reading
Listing: ada dia suh korang listkan. Contoh yg aku ingat, listkan online database yg PSNZ langgan, listkan Definition OPEN SOURCE and Contoh open source.
Definition & description: Ada tanya function pustakawan penghubung, different antara electronic & digital.  

Banyak lagi yang ditanya, tapi tu je yang aku mampu ingat. sorry, my bad. Conclusion dia, kau kena study balik terms terms dalam library, maksud dia, function dia. Pandai pandai lah. haha

Section B: Ada 2 Soalan, jawab DUA DUA & dua dua CATALOG 

Haaa, aku dah expect soalan macam ni akan keluar. Samada Descriptive Cataloguing, MARC 21 @ AACR, Subject Heading. Hahaha, tapi tak expect laa dia suh buat FULL MARC21 RDA BEB ! HAHAHA. Haruuu. Aku duatiga hari before tu ade jugak duk tekankan study balik 3 adik-beradik ni. Tapi just yg basic, mcm taging 100,245,300 etc. yang basic. HAHAHA, tak kisah lah orang cakap aku sejenis gigih ke ape sanggup belek balik notes2 lama time degree...kisah pulak aku...hahaha...tak sangka, sekali engkau keluar......... hahaha. T.T

Dia ada bagi la booklet SH berkaitan soalan (alaa, ala-ala final exam) tapi yelah. Mujur aku ade sentuh sikit, mcm oklah. Tapi haruuu jugakkk tak ingat details taging. hahahaha. Diaorang pun bila habis ujian, cakap susah. Tapi tak tahulah kalau mulut je cakap susah. haha, tapi yelah time praktikal @ kerja memang lah senang, buat copycat je. hahaha. ni macam zaman study dulu, in manual. tak ke haruuu. hahaha. Yang mana aku yakin, aku buat lah. Yang mana rasa 50-50 pun aku tembak. yang mana aku rasa 20%100 tak berapa konfiden pun aku bantai goreng. hahahahhaa. 

SESI KETIGA : TEMUDUGA ; Bilik Mesyuarat Kapas, Pendaftar UMT

Sesi petang pulak. Kami selalu bersama jalan ramai-ramai. Sebab tak balik pun tengah hari tu sebab gap 2 jam je. Lepak Pusat Islam je with semua + family pengiring. thanks kakak. teman seharian.

First thing first, sesi register kehadiran + isi borang + kena buat satu name card untuk letak atas meja. Supposedly sesi start pukul 2.30 pm tapi 3pm baru start panggil group 1. Mula-mula nama untuk group 1 ada 4 orang, tup tup time nak masuk tu, dia tambah lagi sorang jadikan candidates group 1 adalah 5 orang and it's me ! hahaha, tak sempat cuak, tak sempat nerves, terus berjalan masuk ke bilik temuduga.

Ada 5 panel menanti. 3 panel lelaki & 2 panel perempuan. Yang sempat aku nampak, Panel pertama PENGERUSI (aku rasa dia dari Pejabat Pendaftar UMT), Panel kedua aku kenal which is wakil from PSNZ (Senior Deputy Chief Librarian), Panel ketiga dari Pejabat Pembangunan & Harta UMT, Panel keempat dari Pejabat Kewangan UMT & Panel ke5 aku tak nampak (and dia tak tanya banyak, dia lebihkan uruskan file, borang, panggil candidates masuk.)

Sesi temuduga berjalan selama 1 JAM ! HAHA Setiap seorang panel tanya 5 soalan, kira 5 orang x 5 soalan = lebih kurang 25 soalan ditanya kepada kami. Ada soalan pasal kewangan, ada soalan pasal perpustakaan, ada yang tanya pendapat, ada yang facts, ada yang disuruh jawab in English, ada yang in BM je. Thanks to other candidates sbb ada soalan yang mcm aku tak 'dpt' bila ditanya, tapi bila dgr idea dari candidates lain, aku dapat tangkap maksud soalan tu & aku dpt cari idea & dpt jawab hehe. Antara soalan yang ditanya :-

1. Peranan Pustakawan
2. Relevankah Pustakawan @ Library dizaman digital?
3. Apakah maksud & awk faham tentang Web 4.0
4. Apakah beza elektronik dengan digital resources
5. Apakah cabaran dalam kerja awak sekarang?
6. Apa pandangan awk tentang 'org awam lebih memilih untuk google@ internet berbanding ke perpustakaan?
7. Masih relevankan buku @ bahan perpustakaan di zaman sekarang?
8. Apa kaitan kewangan dengan dunia perpustakaan & pustakawan? penting?
9. Situasi :- awak diberi tugas menjadi seorang event manager, apa yang awk akan buat?
10. Apa yang awak tahu tentang isu semasa berkaitan perpustakaan di tahun 2020 ni?
-Yang ni semua macam krik krik terpengong dengar. HAHAA, aku ade terbaca satu article berkenaan Dekad Membaca Kebangsaan 2020, so aku bantai lah jawab tu kan (walau tak konfiden betul ke tak, daripada krik krik aku bantai goreng je..hahahahah) - kes soalan ni panel nasihatkan kami untuk banyakkan lagi membaca. hahahahahhaa.

Banyak lagi lah soalan-soalan dia. Tu je yang aku ingat. hahaha, basically berkisar tentang dunia library lah. 4 petang kami melangkah keluar dengan perasaan lega. Itulah pengalaman pertama aku. Terima kasih atas peluang.

PESAN AKU :-

Before you go to any kind of INTERVIEW, make sure you study first. The organizations, the job scope, the questions may be asked, google, read, study. Tak kisahlah orang cakap kau gigih ke ape. At least by doing that, you can build up your knowledge, your postive mindset.. or else, knowledge yang kau gain tu fresh lagi. Takdelah double gabra or tak konfiden sangat and senang sikit kau nak goreng sampai hangus. hahaa

Lagi satu, I hope that ada lagi insan-insan yang sudi tulis banyakkk lagi pengalaman diaorang pi temuduga untuk jawatan ni. Sedihhhhhh tau takk bila aku google, hanya satu-dua je yang jumpa. sedihhh takde rujukann hahahah.

Lastly, I hope that this entry will help those people yang akan ke temuduga bagi jawatan ni or yang berkaitan. And kepada yang dah lepas temuduga, hope rezeki ada bersama kita. Pray for me too. Tak mengharap tinggi, sebab ada yang lebih layak. Just pergi for gain experience and know the flow so next time, I'll be more prepared. Thank you.


3 February 2020,
1.08 pm,
Terengganu.

3 comments:

  1. Terima kasih zaty kongsi pengalaman. Mmg x bnyk rujukan pasal pengalaman iv pustakawan. Nasib teringat zaty ada post dkt fb pasal blog zaty ni boleh buat rujukan. Penulisan & sharing yg bagus. -Akmal Salwani

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama Akmal. Terima kasih gak sudi baca. Moga beri manfaat hehe :D

      Delete