Saturday, February 22, 2020

Pesta Buku PPAT 2020

sumber : Facebook Page PPAT

Pesta Buku Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu (PPAT) 2020 sedang berlangsung bermula dari hari ini (22 Februari 2020) sehingga 29 Februari 2020 dari 9 pagi hingga 10.30 malam iaitu selama 8 hari di Perkarangan Perpustakaan Awam Terengganu. Sepanjang pesta buku diadakan, pelbagai aktiviti yang disediakan disamping dengan penjualan buku-buku dengan harga yang sangat berpatutan dan diskaun yang banyak. Disamping itu juga, terdapat jualan makanan, pakaian, cenderamata dan bermacam-macam lagi. (sempat beli aiskrim macam tahun lepas, and best gilaaa aiskrim dia. hahahahahah yummy!)

Harini, iaitu hari pertama pesta buku diadakan, aku berkesempatan untuk mengunjunginya. Dari 10 pagi sampai 12 tgh hari, pastu petang pi pulak pukul 3 sampai 5 petang aku kat sana. Hari pertama, dipenuhi dengan ibu bapa, kanak-kanak kecil dan tak lepas remaja. Sambutan pada pandangan aku sangat memuaskan. Walau hari pertama, dah penuh sesak dengan orang. Mungkin faktor hujung minggu. Bagus, i like that.

Suasana Pesta Buku PPAT 2020 Hari Pertama yang sempat aku rakam.


Jualan buku dengan harga serendah RM1, novel-novel sebuah hanya RM5, buku-buku pelbagai genre, publisher, penulis. Serious weh, aku pun tak lepas dari turut sama memborong beberapa buah buku. Rambang mata weh, bayangkan buku memang kau idamkan, lepastu dapat potongan harga, siapa nak lepaskan weh? haha. Buku yang takde dalam list untuk dibeli pun termasuk sama dalam list buku dah terbeli hahaha

Oh lupa, make sure kalau korang sampai sana, firstly jangan lupaa pi lah kat kaunter dia kat pintu masuk (dalam perpustakaan bukan kat dewan dia) kat situ, korang leh isi online comment or cadangan korang pasal Pesta Buku PPAT 2020. Untuk penambah baikkan (siapa yang isi, dapat kipas tangan tau ! siap ada tulis Pesta Buku PPAT 2020 lagi tauuu. yeay aku dapat! ) - of course lah, antara orang terawal kottt pergi sana. pukul 10 pagi hari pertama dah tercegat kat sana. hahahaha



Untuk pengetahuan korang jugak, sepanjang pesta ni jugak (macam aku ada mentioned kat atas) macam-macam lagi aktiviti & slot @program lain diadakan. Antaranya Bicara Buku bersama YBHG. Ustaz Dr. Riduan bin Mohamad Nor & juga Ustazah Fatimah Syarha, Santai Puisi, Ceramah Agama bersama Ustaz Mohib Khouli, Busking, Persembahan Silat, & banyak lagi lah. Kalau korang nak tahu, kena pi lah. hehe tak pun korang leh ushaa fb page PPAT sendiri untuk tengok jadual sepanjang pesta buku.

Nah aku share link : korang click je kat gambar bawah



*esok Insyallah aku akan ke sana lagi, nak jumpa dengan one of my fav penulis buku :- Hadi Fayyadh. haha - demi anok fruit aku yg sulong. Nak sangat autograapph dia. fyi, my nephew pun peminat buku Hadi Fayyadh tau. buku lain, payaahh dia nak baca. Buku Hadi Fayyadh dia kamain suka. So, aku pun supportlah kan. hehe 

So, kepada semua terutamanya RAKYAT NEGERI TERENGGANU bolehlah datang ramai-ramai & turut memeriahkan lagi pesta buku PPAT 2020. Tak rugi nya kalau korang pi. Bawa anak-anak, adik abang kakak saudara mara rakan taulan (Nak ajak aku pergi lagi pun, aku onzz je hahaha). Budaya membaca amalan mulia kan. Tak mampu beli buku, korang boleh guna perkhidmatan yg disediakan oleh PPAT which is pinjam buku di perpustakaan . hehe. Dari kecil lah korang perlu bimbing anak-anak, adik-adik korang dengan minat membaca, baru otak berkembang, dipenuhi dengan aktiviti berfaedah. takdelah lahir generasi tiktok sangat. (opss! dok aci maroh! haha gurau je punnn. )

"Dengan membaca, Kita tahu isi dunia."


Buku-buku yang berjaya di 'tangkap' oleh aku & my sisters. Yang kanan tu semua for me (hahahah) , yang kiri tu for our fruit kids and also kegunaan my sister untuk dia punya sekolah.

Aku memang suka buku by Teme Abdullah tapi memandangkan dah baca semua buku dari dia, so tak beli lah kan. Bagi buku Hadi Fayyadh pulak, ya memang aku sukaaa gila buku dia. Dah ada koleksi buku & baca buku dia Semusim di Barzakh, Semusim Di Mahsyar, Mengintai Aku dari Neraka, Ablaasa. So untuk Pesta Buku PPAT 2020 aku grab Bencana 2020, The Last Kingdom & Ketika Azazil Berputus Asa. Yang lain, tengoklah dulu, coming soon. Pokaii den haha 

Untuk buku Hilal Ashraf, aku saja baru nak try baca. Sebab tgk tweet tweet orang cakap best sgt buku dia. So sempat beli HERO &Tetamu Tuhan 50 Hari. Actually, dulu ade orang hadiahkan aku buku yg ditulis oleh Hilal Ashraf which is Sebelum Aku Bernikah siap ade autograpppph Hilal Ashraf haha tapi yelah, tu genre lain. haha

Untuk buku Novel Ms.Kucing & Mr.Cat tu, kakak aku "ni kakda nak bagi ke adik, sebab adik suka kucing." hahahahahhahaha. Beruntungnyeeee jadi adik kesayangan ni. Tenkiu my kakak-kakak for spending me books ! hahahahah

Sebelum aku menutup bicara, sekali lagi aku ajak korang semua pi sana ! tak rugiii. tak beli, cuci mata. Tak cuci, isikan perut. hhaha.

Entri blog aku tahun lepas :- Pesta Buku PPAT 2019

#PestaBukuPPAT2020


22 Februari 2020,
11.40pm,
Baiti,
Terengganu.

2 comments: