Sunday, September 23, 2018

UPSR 2018

Poster UPSR 2018

Ujian Penilaian Sekolah Rendah atau lebih dikenali sebagai UPSR sedang dijalankan bermula 20 September 2018 dan bakal berakhir pada 27 September 2018 ini. Di kesempatan ini, aku juga ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada semua murid-murid tahun 6 yang sedang dan bakal menduduki peperiksaan ini. Sesungguhnya, UPSR adalah pra-permulaan kepada perjalanan adik2 untuk menempuhi pelbagai lagi rintangan, pahit getir kehidupan. Berjaya UPSR? Tahniah & teruskan usaha adik2 untuk pendidikan akan datang. Gagal UPSR? Jangan berputus asa dan kecewa. Jika dah ada usaha, doa, tawakal tapi still tak dpt apa yang diinginkan, percayalah. Rezeki adik-adik ada pada masa akan datang. Kita tak tahu kan? Teruskan usaha, & jadikan ianya sebagai pembakar semangat, berserta cabaran untuk terus berusaha & berjaya dimasa akan datang. Percaya dengan perancangan Dia.

Aku masih ingat waktu aku UPSR dulu. Mungkin, tak delah semeriah adik2 zaman sekarang. Tapi, masih ingat seharian dari pagi sampai malam ade kelas, belajar belajar dan belajar. Alhamdulillah, walau tak dapat straight A, tapi aku masih bersyukur kerana keputusan aku masih lagi dalam kategori cemerlang & dpt sambung belajar ke peringat sekolah menengah & alhamdulillah, now dah habis degree dah pun. Perjalanan kita berbeza adik2. 

Tak mahu tulis panjang, sempena one of my nephew (anak buah sulong hehe) pun bakal start paper esok, 24 September 2018. So again, I wish all the best and good luck to all UPSR's 2018 candidates especially to my nephew yang bersekolah kat one of SK at Paka, Terengganu. Beside that, all the best jugak untuk semua murid2 tahun 6 2018. Moga adik2 dapat menjawab dengan baik. Insyallah.

(Sometime, rase sedih & sebak jugak bila my nephew call and ask doakan dia & solat hajat untuk dia. Sebak weh. Dia nak sangat dpt 6A, dari dulu dia cakap nak masuk IMTIAZ (you can google ape tu sekolah IMTIAZ) Yes, i'll pray for him, of course. Walau ditakdirkan tak dapat 6A pun, aku still doakan dia akan berjaya dunia & akhirat & jadi anak soleh.)

Weh, tengok generasi sekarang, dengan mcm2 unsur pelik2 Tiktok la apebende laa, buat aku takut fikirkan masa depan anak2 buah aku. Aku harap diaorang jadi anak2 yang soleh & solehah & terhindar daripada benda2 mcmtu. 

So, salah satu daripadanya, berdoa agar diaorang dapat belajar kat tempat yang elok2, basic agama semua. Bukan cakap sekolah biasa tak OK & tak mampu didik diaorang. But, entah. Aku pun tak tahu nk describe macamana. In my opinion, dengan masuk sekolah agama ni, at least surrounding diaorang dengan alquran & agama. Probabiliti untuk terdedah dengan benda2 tak elok tu kurang. Tapi ade je orang sekolah agama pun still terdedah dengan benda2 mcm tu. But, ikhtiar sebaik mungkin & berharap untuk perkara yang baik, tak salah kan?

Aku bercakap bukanlah kerana aku adalah produk dari sekolah agama, aku hanyalah insan yang dididik di sekolah rendah biasa. Sama macam semua orang, tapi berharap untuk yang lebih baik, tak salah kan? lagi sekali aku tanya soalan sama.

Maaf andai tersilap bicara. Moga yang baik-baik datang kepada kita & moga perkara2 yang buruk & tak menenangkan dijauhkan daripada kita. Aamiin.

Bukanlah kepakaran, cuma ia satu minat.

pssst.. sebenarnya nak buat untuk my nephew je, sekali dapat idea nak letak dalam ni. So, design dua. Satu yang kat atas, satu khas for my beloved nephew. Letak sekali gambar dia. Kasi dia semangat sikit. hehe. "Budak2 ni kadang suka rasa ada orang menghargai dia. Kadang, benda simple pada kita, tapi besar pada dia. Apa salahnya kan?"

Ahad,
23 September 2018,
4.20 pm,
Terengganu,
Malaysia.

No comments:

Post a Comment