Thursday, September 20, 2018

Peperiksaan Online Memasuki Perkhidmatan Pegawai Tadbir Gred N41

Hari ini, 20  September 2018 bersamaan hari Khamis, merupakan tarikh untuk aku jalani Peperiksaan Online bagi memasuki Perkhidmatan Pegawai Tadbir Gred N41, Pejabat S.U.K Negeri Terengganu. Ceritanya, bulan April 2018 ada jawatan kosong & sudah tentunya aku akan apply. Rezeki bulan September, aku terima Email untuk menjalani peperiksaan online harini.

Email


Tibalah detiknya. Harini, tepat jam 10.00 pagi, bermulalah sesi peperiksaan online itu. Kebetulan, kakak aku juga turut sama layak untuk menjalani peperiksaan ini. Jadi, kami berdua 'berkampung' kat rumah kami je. Walaupun harini hari kerja, tapi minta izin bos dulu untuk keluar pergi exam. hehe. Untung exam bersama kakak. Duatigaempat hari kami buat study group bersama. Salin nota, search sama-sama, try jawab soalan. Serious, aku rindu zaman aku study group bersama rakan-rakan seperjuangan dahulu kala.

Peperiksaan Online ini mempunyai dua bahagian atau dua Seksyen yang mengandungi 40 soalan objektif :-

Seksyen B :  Pengetahuan Am (10.00 pagi - 10.40 pagi)
Seksyen C : Daya Menyelesaikan Masalah (10.55 pagi - 11.40 pagi )



Seksyen B : Pengetahuan Am (Objektif)

Seksyen B : Pengetahuan Am (Peperiksaan Online)


Seksyen ni menyediakan berbagai soalan yang berbentuk Pengetahuan Am Tapi untuk peperiksaan kali ini, soalan lebih berkisarkan tentang Negeri Terengganu (aku tak tahu lah sebelum-sebelum ni soalan dia berbentuk macamana sebab ni merupakan kali pertama aku mengambil peperiksaan ni. hehe)

Nak tahu antara soalan dia? hmm. Diantara soalan2 dia, berkenaan Muzium Terengganu, Syarikat-syarikat under kerajaan Terengganu, Sultan, Menteri Besar & Tokoh Ulama Negeri Terengganu. Memang kesimpulannya, soalan-soalan dia memang banyak tentang negeri Terengganu. Alhamdulillah, aku berjaya menjawab kesemua soalan dia. Ada yang konfirm betul, ada yang was-was, ada jugak yang guna peluru. hehe. sempat jugak google, tanya kakak kikiki.


Seksyen C : Daya Menyelesaikan Masalah (Objektif)

Seksyen C : Daya Menyelesaikan Masalah (Peperiksaan Online)


Bagi seksyen C ini, soalan-soalan sangat menguji ketajaman dan kepantasan otak kita. Soalan2 matematik. Matematik tambahan, matematik biasa. Seriously, again. Aku banyak guna peluru. Tak sempat masa. Antara soalan2 dia adalah berkenaan pengiraan isipadu, jarak, keberangkalian, titik tengah, graf, xy xy tu & mcm mcm lagi. Hah, dah lama tak menjawab soalan2 tu. Formula pun dah lupa! hee.

Sebagai penutup bicara aku tentang Peperiksaan ini, aku mengharapkan terbaik buat diriku & juga kakakku. Semua yang mencuba, inginkan yang terbaik & mungkin dah buat yang terbaik. Tetapi, hanya Dialah penentu siapa yang lebih layak. Moga yang terbaik buat aku, kami & kita.


Khamis,
20 September 2018,
8.33 pm,
Terengganu,
Malaysia.

No comments:

Post a Comment