Thursday, September 27, 2018

Jalan cerita hidup

"Permohonan tidak berjaya"
"Permohonan tidak berjaya"
"Permohonan tidak berjaya"

Aku membaca tiga baris ayat yang terpampang di screen laptop aku. Berulang kali aku baca sambil mengelipkan beberapa kali mataku. Berharap aku tersilap pandang. Tetapi, itulah kenyataan yang perlu aku hadapi. "Permohonan tidak berjaya" itu tertulis di TIGA jawatan yang aku mohon di satu organisasi. Organisasi yang sangat aku mengharapkan.

Beberapa bulan lepas, aku mengisi jawatan kosong yang baru diiklankan oleh organisasi tu. Aku sangat gembira melihat kekosongan jawatan tersebut, lagi-lagi apabila 3 daripada 4 jawatan yang ditawarkan itu bersangkut dengan ijazah aku. Selain daripada yang membuatkan aku happy, bukan sahaja kerana ia berkaitan dengan ijazahku, tetapi organisasi itu sangat berdekatan dengan rumahku.

Masih aku ingat, dahulu. Zaman aku masih lagi di sekolah menengah. Emak aku tahu minat aku suka membaca, menulis. Sehinggakan pada suatu hari, emak aku ada berkata "Senang cerita, kekgi adik apply keje sini. Senang. Minat ade, dekat pun dekat." . Ketika itu, aku hanya gelak kerana aku masih mentah & sungguh, tak fikir masa depan langsung!

Setelah 3 tahun lebih berusaha untuk mendapatkan segulung ijazah, aku cuba untuk 'mengintai' organisasi itu jika ada kekosongan, tapi TIADA. sehinggalah beberapa bulan lepas. Itulah antara sebab mengapa aku gembira & inginkan jawatan ini. Bukan jua hanya kerana ibuku, tetapi juga minat dan sememangnya keinginanku.

Saban hari, aku melayari website organisasi tersebut. Website untuk melihat status permohonan yang telah aku mohon. Sehingga beberapa minggu, status permohonanku bertukar daripada "permohonan baru" kepada "disenarai pendek". Hati aku gembira sangat-sangat! aku terus menunjukkan kepada kedua ibubapaku dan ahli keluarga. Ibuku mengucapkan alhamdulillah. Aku gembira melihat beliau gembira. Lagi tinggi harapanku untuk jawatan-jawatan tersebut. Lagi, saban hari aku melayari website tersebut, tetapi status itu terus berkekalan sehingga hari ini.

Cerita hari ini. Sedang aku ralit membaca salah satu buku yang ditulis oleh pengarang yang cukup terkenal sekarang ini. Penulis misteri, Teme Abdullah yang merupakan author yang telah disenarai sebagai salah satu author kegemaranku, Arkitek Jalanan. Aku teringat laptopku kehabisan batteri. Aku buat keputusan untuk charge. Tiba2, hatiku kuat untuk melayari website organisasi tersebut. 

Betapa sedih, remuk & down nya aku rasa tatkala melihat "Permohonan tidak berjaya" itu di ketiga-tiga jawatan yang aku mohon. Hatiku hancur. Harapanku musnah. Aku merasakan hariku gelap tiba-tiba. Aku tak tahu apa yang aku rasa. Aku kehilangan kata.


Sumber : Google

Aku terus turn off laptopku & menyambung pembacaanku. CRIT, itu chapter yang baru aku mula baca setelah status ku di organisasi itu diketahui. Dalam keadaan hatiku pilu, aku tersentak ketika membaca bait-bait ayat yang tersusun di chapter CRIT. Aku meneruskan pembacaan lagi, lagi dan lagi. Sedikit demi sedikit, kekecewaan aku berkurang.

Aku tersentak & tersedar dek kerana pembacaanku. Menggambarkan kesedihan, kekecewaan & rasa kekurangan watak Teme & Ahmad menyedarkan aku. Dalam otak aku terdetik "Kekecewaan & kepayahan diaorang lebih dari aku. Tapi, diaorang teruskan. Tak give up. Sedih? Ya. tapi diaorang bangkit. Hanya sekejap kekecewaan tu". Selain tu juga, dengan pembacaan aku tu, aku tersedar. Masih ramai lagi yang lebih kecewa dan kurang daripada aku. Ada yang tak mampu nak masuk Universiti pun. Sedangkan aku? hanya terlepas satu peluang pekerjaan disitu. Mungkin rezeki aku di lain. Macam kisah mereka berdua juga, kecewa di awal, di akhir. Allah bagi rezeki yg lebih baik. Nak tahu? kenalah try baca buku Arkitek Jalanan (bukan agen jualan buku ni ye. hehe)

"Kita jangan pernah membandingkan diri kita dengan orang yang atas daripada kita. Kita lihatlah siapa yang berada di bawah kita. Sesungguhnya, dengan cara itu, kita belajar apa itu SYUKUR."

Itu antara bait-bait kata semangat Ahmad kepada Sahabat baiknya, Teme didalam buku Arkitek Jalanan.

Buku Teme ni banyak memberi kata semangat kepada aku. Selain daripada chapter CRIT tu juga, antara part yang aku suka dalam buku tu adalah page 245-250 & 197-219 diantara page yang bagi aku sangat menyentuh jiwa aku. Kata semangat, kesedaran, kekuatan. Semua unsur diselitkan disitu. Bagi aku.

Terdetik untuk aku baca buku tu disaat hati aku sedikit kecewa. Mungkin, Allah nak bagi aku buka mata aku. Rezeki ni tak dapat, insyallah rezeki cara lain. berdasarkan kisah mereka berdua. Doakan aku.

Sumber : Google

Aku tak mahu mencoret panjang2. Cukup sekadar aku meluahkan sedikit. Berharap aku terus bangkit &  tak kecewa. Doakan aku juga ye. Insyallah, kita doa baik-baik, benda baik-baik akan datang kat kita ;)

"Jalan cerita hidup kita berbeza."

Khamis,
27 September 2018,
6.14 pm,
Terengganu,
Malaysia.

No comments:

Post a Comment