Saturday, September 4, 2021

My First Dose Covid-19 Vaccine !

Wassap gaisss (skill KhairulAming. Haha) Mentang baru lepas tengok video khairulaming lepas cocok second dose harini. ahahahha. Korang dah dapat vaccine belom? ke dah complete? yang mana dah complete tuuu, TAHNIAHHH ! :) yang mana dah first tuuu, yeayy ! satgi bakal complete. TAHNIAHHH jugak ! :) and yang mana masih menunggu panggilan first dose walau dah lama register, sabar okayy? aku haritu 6 bulan menunggu beb.  haaa satgi aku cite.

YANG MANA TAK DAFTAR SEBAB ANTIVAKSIN TUUUUUUUU. HMMMMMMMM.... tolong jangan menyusahkan orang sekeliling boleh? hampeh aa korang ni. Yang mana 50-50 tu, takpe. Aku faham, korang takut, bukan taknak. Baca and dengarlah video @ sumber yang sahih okay? jangan baca banyakkkk sgt kat facebook tu. serious, banyak antivaksin. serious. Nanti aku cerita pengalaman aku ehh? :)

28 Februari 2021 kami sekeluarga register bersama. (Family kat Ganu ni lah my mom, dad, two sisters, me and my brother. My sis in law tak lagi sebab time tu untuk ibu menyusu takleh lagi.) Konon register bersama nak dapat date sama laa nanti vaccine. Tup2, after raya my parents dah completed dua dose ! :) Alhamdulillah, fasa ke-2 kan, warga emas. Alhamdulillah. (Kalau aku rajin aku buat entry pasal diaorang pulak.)

28 Julai 2021, tengah tidur lena terjaga 3.30am. Got notification from MySejahtera & Mesej. First dose appointment !! yuhuuu. Time tu excited, nervous, bersyukur bercampur. Memandangkan aku and my three sisters lagi tak dapat. Abang-abang dah complete (sebab diaorang under company, so mcm cepatlah sikit berbanding kami bertiga yang only bergantung dengan mysejahtera) My sisters in law pun takdapat lagi sebab register lambat kan. Menyusu etc.  Last2 pagi tu, kami bertiga dapat SAME DATE, SAME PLACE! :) 5 Ogos 2021, Pusat Sains dan Kretiviti, Terengganu. Alhamdulillah.

Maka bermulalah kembali "penyiasatan" aku. Well, aku kan jenis overthinking melampau-lampau. So habis aku search @ baca @ dengar pasal effect vaccine orang dah cocok. Twitter, facebook, tiktok, google. Semua. serious tengok history aku ni. Bukti ! hahahaha. punyelah aku ni nervous. Btw, thanks some tweets like Ustaz Addien sebab buat thread untuk orang share diaorang punya effect vaccine. Banyak aku baca scroll kat situ. Twitter lah sebenarnya banyak membantu aku. :)


Hasil search aku di Twitter.
Just Click Here kalau nak pi baca semua replies kat Tweet Ad-Dien tu :)

Percaya pada aku. aku benci baca kat facebook. serious, bila aku baca comment2 kat facebook memang kebanyakkannya antivaksin, comment negetif. Baca kat twitter, fuhh lega. Semua comment effect diaorang melegakan. Kat tiktok and facebook aku lebih dengar and tengok video-video by Dr.Samhan, Celoteh Dr.Malar, Dr. Suhazelli Abdullah. Tiktok aku follow salah seorang MA kot. selalu interact dengan dia dari segi comments, video semua. sangat-sangat membantu nak tenangkan hati aku. Dia siap reply satu soalan dalam bentuk video lagi yang aku tanya. haha. Pastu aku siap tanya lagi kengkawan aku yg dah vaccine a week before aku like Shak, Ummu, Faz, Zatul & Cat. Alhamdulillah semua same je macam aku. Thanks semuaa ! :) Aku share kat bawah ni semua ya, sekali link :)


Just Click Here kalau nak pi  Facebook  Dr.Suhazeli Abdullah tu :)
Just Click Here kalau nak pi  Facebook  Celoteh Dr. Malar tu :)


Just Click Here kalau nak pi  Tiktok  Dr.Samhan tu :)
Just Click Here kalau nak pi  Tiktok  M.A Azrulinthehouse tu :)

5 Ogos 2021 Khamis (10 pagi) : Pusat Sains dan Kretiviti Terengganu, Kampung Laut.

Sesampai kat sana dah meriah dah dengan kereta. But still kategori tak ramai orang. Lega. Paranoid jugak nak pi tempat ramai-ramai orang musim sekarang ni. Sampai sana dah ada voluteer dia sambut, scan mysejahtera, check suhu. *happy weh bila one of the volunteer there tegur aku "ehh saya rasa macam awak datangg dah haritu kann?" pastu aku jawab "ha'ah haritu sekali for my parents ni baru turn diri sendiri" Berbungaa terus hati bila ade orang perasan aku. kahkah.

First Station- Registeration. Isi dua borang pengesahan penerimaan vaksin. Lepas tu just bagi IC korang kat staff sana untuk register then isi satu lagi borang yang macam biasa tu. Yang tanya ada pi luar terengganu, ada contact rapat tak tuuu. Borang ape nama dia ehh, penilaian covid ke ape. Hahaha. After that, serah that borang kat kaunter . Masuk dalam bangunan.

Menuju Station 2. Memandangkan kakak2 aku agak lambat pergerakan and aku macam terlampau laju, so aku macam terkedepan awal. Station 2 is untuk sesi briefing and consult by doctors. Satu meja 5 orang (4 penerima + 1 doctor). Memandangkan aku terawal. Aku group lain dengan kakak aku. Sesi consult tu takde ape. Just doctor explain about the vaccine, effect after vaccine, ape perlu buat etc. Pastu if ade sakit apa nak tanya semua boleh lah time ni. Bagitahu ubat apa awak makan.


Suasana ketika consultation with The Doctors.

Time ni kan, walau kakak2 aku start sesi consult tu lagi lambat dari aku, tapi diaorang yang sudah dulu. Siap tunggu aku lama and dalam group aku, aku yang paling last sudah. Sebab aku ada tanya beberapa soalan about kesihatan aku lah. Then aku kena isi satu borang tambahan *borang penilaian  penerimaan vaksin covid dengan Masalah Kesihatan Tertentu*.  ni tak semua orang isi.

Next Station 3, just bagi IC kat staff sana, dia key-in ape entah tak tahu. Kejap je pastu dia suruh pi kat nurse di Station 4 untuk dapatkan card vaccine. Nurse isi nama kita, explain date untuk second dose kita. After tu, ape lagi... Turn untuk cucuk. My kakak first, aku second then my kakak sorang lagi yang ketiga. Beza 1 minit sorang je. :)

Part lawak time cocok. Aku duduk then the nurse prepare la apa patut. Aku tanya dia "nanti tunjuk tak jarum?" then dia cakap "takpe, jangan risau, kita akan tunjuk sebelum dan selepas cocok.". Takut jadi kes mcm kecoh-kecoh tu je. HAHAHA gigih aku tanya. Then time dia nak cocok tu, aku tengok ke belah kanan aku (dia cocok belah kiri) sebab dia macam dekattt sgt dengan aku. Macam segan nak tengok kan. Pastu dia macam "ehh awak tengok lah saya." pastu aku pulak macam tengah blurr campur nervous kan, aku pi dongak kepala aku and tengok kat tepat muka dia. Dia pulak gelak-gelak sambil cakap "ehh, jangan tengok muka saya. Segan saya, ni tengok jarum kat cocok ni." HAHAHAHA wehhhhh apoo aku weh ! maluuu der. Pastu aku gelak-gelak sambil tengok dia cocok. Sambil cocok dia cakap "Haa ni pfizer ye, 0.3ml kita cocok yaa. Haaa, masuk? habis kan? nampakk? siappp." Haa, tu dialog dia untuk pastikan betul-betul yakin. Then aku be like "ehh dah? kejap nye. haha"

After sudah, kena pi station 5 untuk sesi pemerhatian. Kena tunggu 15 minit. But aku punya kena tunggu setengah jam. Sebab aku ada alergik kulit (sbb dah consult ngan doktor takdi). Kakak-kakak aku just 15 minit but diaorang tunggu sekali dengan aku sampai setengah jam. Sambil tunggu sambil bergambar - semestinya ! hahaha. Tepat 11 am kami bergerak keluar and balik ! :) Alhamdulillah sepanjang tempoh setengah jam tu, aku and kakak-kakak takde ape. So boleh balik lah :)


My Sisters and me after completing our first dose.


AFTER VACCINE FIRST DOSE.

Aku tak sempat balik rumah lagi dah, tangan dah rasa beraaat, lenguh. Hahaha while my two sisters tak lagi. Sampai rumah baru kakak ke-2 aku pulak start lenguh tangan. Petang tu memang melepek lah tangan lenguh. HAHAA. Start malam tu, kakak aku yg first tu dah start rasa nak demam, and sakit kepala but still tahan tak makan panadol.. haha while aku sakit tangan lenguh takleh angkat sampai tidur dikelilingi bantal-bantal. hahaha. pun tak telan panadol lagi.  (malam tu tidur sekali dengan akak akuu. Konon ready-to-demam hahaha)

Pagi kedua  Jumaat.

Kakak aku yang pertama tu dah memang start demam and pening kepala tahap suhu 38.3. Telan panadol. Tidur sepanjang hari. Kakak aku yang kedua tu pun dah start panas-panas badan. Tak makan panadol lagi, just tahan. suhu dalam 38.0 tapi dia steady je. Tapi dua dua dah tak sakit mana tangan. Aku pulak sakit lengan yang amat lagi. Konon nak baca buku, last-last buku pun takleh angkat sebab tak gayee pegang satu tangan je. hahaha. Pastu terbongkang tidur. (Aku tak demam. Just panas badan and sakit kepala tahapp sikitttt je. mcm sebab cuaca panas camtu je.)

Malam tu, Kakak aku yang pertama tu dah steady dah. Hilang sakit kepala panas semua. Kakak aku yang kedua start makan panadol sebab badan dia dah 38.3. Aku pulak tidur dengan tangan masih lagi lenguh tapi makin berkurang, suhu 37+ je. tapi okay je. Haha. Ape orang cakap, dedar je? eh ke salah. haha

Pagi ketiga. -Sabtu

Alhamdulillah, tiga-tiga dah okayy. tak panas dah. Suhu semua kembali normal. Kepala tak sakit dah. Tangan aku dah tak sakit ! yeayyy. Dah boleh pusing 360darjah (okay,melampau!). Alhamdulillah. Parents kami comel weh. especially tiap pagi "adikkk, apa khabar?" "adikk demam lagi?". Malam nak tidur pulak, mai rasa sorang sorang dahi badan panas ke tak lagi. HAHAHA COMEL ! 

So korang yang mana dah first dose, second dose nak share effect or pengalaman ke, boleh lah comment kat bawah. Mana tahu membantu orang-orang yang macam aku. Gigih bacaa setiap comments, replies pasal effect vaccine and dapat bantu yakinkan hati diaorang :)

Kepada yang masih takut akan kesan vaccine. Just go. Insyallah, doa kita, ikhtiar elak dari wabak. Penuhi kewajipan kita. Benda ni sebenarnya sama je dengan vaccine-vaccine lain. I mean side effect dia. Dulu aku zaman sekolah time tu kena jugak cucuk vaccine HPV. Ingat lagi, geng2 perempuan semua pakat lenguh tangannn and demam. Siap kena perli di geng2 laki lagi. hahaha.

Toksah lah duk ikut sangat ke antivaksin tuu, ni peluang diaorang nak kutuk vaccine, diaorg ambil laa peluang, dah benda baru. Selama ni ada je puak2 ni, tapi takleh nak bangkit isu. Tu selama ni tak timbul isu side-effect vaccine ni.

Nak pergi mekkah pun diaorang tolak vaksin yang nak pi sana kena cucuk tu, siap guna cara yang katanya 'BETUL'. HAHA.

Nanti aku share second dose punya pulak okay? ;)

Sekian.


Ditaip pada 7 Ogos 2021,
8.55 pm,
Dipost pada 4 September 2021,
7.36 pm,
Baiti Jannati,
Terengganu.

No comments:

Post a Comment