Saturday, January 30, 2021

Temuduga Pustakawan (S41) : Second

Here again, I'm back with same topics ! haha. Sharing session about my Interview. But kalini, aku nak share sambungan dari PRA-TEMUDUGA haritu. Kira haritu aku pernah post, tapi tu sesi pertama. Dia panggil PRA TEMUDUGA. Kalini aku nak sambung share pengalaman tu memandangkan aku berjaya ke next step. Kira last step for this temuduga.

Kepada yang tak pernah baca lagi my first entry about this, can click here 

Untuk pengetahuan, Yang masa first haritu, Pra Temuduga. Semua calon 20 orang. Yang hadir 14. Untuk second IV ini, dari 14 calon yang baru ni, hanya 8 yang berjaya and Alhamdulillah, one of them was me ! :) Happy sangat-sangat. Tak sangka sebenarnya. Tapi still tak menaruh harapan tinggi sebab memang tahu jawatan ni tough and ramai lagi calon yang sangat hebat layak. Aku pergi just untuk ambil pengalaman IV. Sungguh.

INFO TEMU DUGA PUSTAKAWAN (S41) : SECOND
Tarikh : 28 Jun 2020 (Ahad)
Masa   : 9.30 pagi
Tempat : Bangunan Canselori UMT

Aku.

Macam first Interview haritu (Pra-Temuduga) semua ada 3 peringkat. Korang boleh baca kat link atas aku bagi tu. Tapi untuk second Interview ni, just 1 je. Sesi temudaga face-to-face (macam yang peringkat ke-3 haritu). Berbezanya kali ni, kali ni sesi temuduga sorang-sorang. Haritu berlima untuk 5 panel. Ni berseorangan with 5 panel. Panel lak, ada yang sama macam haritu, ada yang lain. Kalini wakil dari PSNZ (Deputy Chief Librarian) dia yang datang. Aku kenal laah of course! haha

So, dalam 9.10 pagi aku masuk lah, sebab macam takde orang sunyi. Maklumlah musim student takde. Rupenyee dah ramai yang ada. Aku maybe orang ke 6 or ke 5 yang sampai ! hahaa. Punye dari pukul 9 aku tunggu. hahahaha. Rupenye dah ramai menanti, ingatkan still takdak orang. 

Jadi, tunggu turn lah. Sementara tu ada taklimat sikit. Sebenarnya aku cuakkk kot IV kalini. Sebab tak pernah lagi attend second iv. Biasanya sekali je. Kalau swasta, sekali terus dapat. Kalau yg kerajaan, sekali IV pastu krik krik. I mean, takde lagi yang pernah aku pergi yang ada second IV. Kebanyakkannya satu peringkat je. So, after dpt tahu aku akan ke iv kedua tu, aku dah tak tau nak study ape. Aku study benda sama je dengan masa aku prepare first IV dulu. Tapi dalam masa sama aku cuakk ahh fikir "haritu dah tanya, nak tanyaa apee lah lagi.." hahaha.

So, turn aku akhir-akhir. nyempat laaa yang sudah awal-awal tu share ape yang ditanya. Kali ni members semua dah kenal (maklumlah, mase first iv dulu dah jadi rapat. ahaha) ade 1 je lelaki and yang 7 perempuan. Keadaan tenang walau nervous sebab kebanyakkan yang dah sudah, mereka cakap panel just tanya berkenaan diri kita. I mean kalau yang dah kerja, pasal kerja dia. Yang masih mencari, dia tanya about study dulu, pengalaman kerja. Simple je. So, macam kami yang belum ni lega lah sikit. Kami sebenarnye cuak kalau dia tanya pasal teknikal. Macam Cataloguing ke, system ke. hahahaha. Major soalan seram.

Tiba turn aku, nama dipanggil. File diberi. Duduk. Aku sorang, menghadap 5 panel. Masa ni nervous yang amat. Tapi aku, time iv, time awal je nervous. Dan mula ayattt, cakapp, hilang lah nerves. HAHAHA. *tipu*

Soalan Pertama, macam biasa. Perkenalan diri.

Soalan Kedua, Ketiga, Keempat semua berkenaan study aku.

Soalan Kedua :

- Awak ni, result bagus. Grad First Degree. Kenapa tak sambung master? UMT pun ada buat, grad first degree, leh sambung PHD terus.

Aku jawab lah, nak sambung master camne, duit takdak. Nak kerja dulu, cari duit. Baru boleh sambung. Minat tu ada. Lain macam degree dulu, mudah. Leh pinjam PTPTN, tu pun alhamdulillah jadi biasiswa. Kalau master, macam tough sikit, takut tak jamin dapat jadikan PTPTN tu as biasiswa jugak & ada ke? haha. 

Soalan Ketiga :

- Awak tak pernah apply kerja library ke? Swasta ke? Luar & dalam Terengganu?

Aku jawab, apply tu best, banyak. Dapat panggilannya adalah satuduatiga. Perginya adalah jugak, tapi belum rezeki lagi. Mungkin rezeki saya tertulis kat sini, tu sebab saya dipanggil kesini harini. Haa, nampak dakk ayat konfiden aku. Mujur panel macam santai je, cakap pun happy happy gelak-gelak. tu sebab aku berani cakap macam tu hhahahahaha.

Soalan Keempat :

- Kawan-kawan degree awak semua dah kerja ke? kerja apa? ada yang kerja bidang library?

Yang classmates, adalah sorang dua. Swasta. yang lain kerja jugak dah, tapi bukan dalam bidang ni lah. Macam-macam lah. Grab je peluang yang ada sementara cari yang kekal. Macam saya lah. Peluang IV banyak dah, tapi rezeki belum ada. Lagi satu, sebab saya tunggu kerja kat Terengganu je, tu sebab susah. Terengganu susah sikit. Nak-nak bidang kita ni.

Fuhh, mujur panel agree time ni ngan aku. Dia cakap "kalau dapat yg luar, baik awak pergi. Jangan harap sangat yg kat terengganu ni, mmg susah sikit. Kalau ada, mmg betul betul sikit je."

Pastu para panel dia macam lebih dorongkan aku untuk sambung ambik master or PHD. Diaorang siap cakap "sayang awak ni, result gempak dah. Tak sambung. Rugi, tak ramaii tau orang yg first degree sambung. Kalau awak sambung, peluang awak cerah." Pastu diaorang siap cakap lagi kalau aku nak sambung phd kt UMT mcm dia cakap awal tadi tu, boleh contact ngan diaorang. Aku be like "erkkkkk, bukan taknak...tapi...." *dalam hati jelah* ahhaha

Itu jelah sesi IV aku. Ketika aku melangkah keluar, dalam hati aku mmg dah cakap "Memang aku tak lepas. sebab mmg terang-terang diaorang suggest and arahkan aku untuk sambung belajar." Tapi aku tak kecewa and berharap pun sebenarnya. Sebab aku tahu, yg 7 orang tu lagi power dari aku. Dari segi percakapan, idea, dari segi pengalaman. Sebab diaorang yg 7 tu semua sekarang ni dah kerja di library dah. Tapi, nak balik ganu. Ada pulak yg jawatan kontrak so nk kekal. Aku je macam yg xde pengalaman kerja dalam library lagi. Kat situ aku dah nampak dah. haha, tapi saje, pi ambil pengalaman temuduga. Tak salah kan ? :) be positive. Take all the chances.

Korang yg ada pengalaman pi interview ke-2 boleh share takk mana-mana pengalaman korang? Aku cuak. Untung-untung, nanti aku boleh buat post share pengalaman korang. Boleh email kat email aku :- tintaseoranginsankerdil@gmail.com

31 Januari 2021,
1.53pm,
Baiti Jannati,
Terengganu.

2 comments: